Goed voor het milieu,

fijn voor je portemonnee

Huurwoningen moeten betaalbaar zijn. Dat bereiken we bijvoorbeeld door energiezuinige woningen te bouwen. Zo realiseerden we aan de Marjoleinweg in Leidsche Rijn (Utrecht) 33 energieneutrale woningen volgens het bouwconcept niaNesto. Een jaar na oplevering blijkt dat er bij de meeste bewoners ook inderdaad nul op de meter staat!

Ronella Voortman:

‘Ik blijf me erover verbazen’

‘Een woning zonder energierekening? Ik wist niet dat zoiets bestond. Na mijn scheiding zocht ik een huurhuis. Toevallig is het deze woning in Leidsche Rijn geworden. Ik heb er dus niet bewust voor gekozen. Toen ik tekende, moest de woning nog gebouwd worden. In mijn omgeving was iedereen er sceptisch over. En eerlijk gezegd had ik er zelf ook een hard hoofd in. Ik was bang dat ik overdreven zuinig met energie moest omgaan. Dat zag ik niet zo zitten. Energiebesparing is mooi meegenomen, maar ik wil wél lekker comfortabel leven.’

‘Sinds januari 2015 woon ik hier, samen met mijn dochter Shanessa. En ik moet zeggen: het bevalt uitstekend. De verwarming zit in de muren en de vloer; nergens zie je radiatoren of verwarmingsbuizen. Daardoor kan ik elk hoekje en gaatje in de woning benutten. Als je de verwarming een graadje hoger zet, duurt het even voordat je dat merkt. Maar dat went snel. Het huis is heerlijk comfortabel: geen tocht, geen vocht en geen beslagen ramen.’

Rijk

‘En inderdaad: ik heb geen energiekosten meer! Het eerste jaar betaalde ik maandelijks zestig euro aan het energiebedrijf. Gewoon voor de zekerheid: om een vervelende verrassing achteraf te voorkomen. Maar toen het jaar om was, kreeg ik negenhonderd euro terug! Ik had dus meer opgewekt dan verbruikt. Nu sta ik op nul: ik hoef geen voorschot meer te betalen. Regelmatig vergelijk ik mijn verbruik met vorig jaar. Het is voor mij een sport om het nóg zuiniger te doen. Dat het ook goed is voor het milieu, is voor mij bijzaak. Het geld komt op de eerste plaats.’

‘Ik blijf mij erover verbazen dat ik geen energiekosten meer heb. En ik raak er dan ook bijna niet over uitgepraat. Voor een huurhuis vind ik dit heel bijzonder. Ik voel me dan ook heel rijk met deze woning.’

‘Energiebesparing is mooi meegenomen, maar ik wil wél lekker comfortabel leven.’

Feiten over betaalbaarheid

Ook op andere manieren zorgen we ervoor dat onze woningen betaalbaar blijven.

• We voeren een gematigd huurbeleid: als we een woning verhuren, vragen we gemiddeld 80 procent van de huur die we wettelijk gezien mogen vragen.
  • Voor huishoudens met een laag of middeninkomen stijgt de huur in 2016 niet. Dat is de uitkomst van overleg dat we met de HBV’s hebben gevoerd.

Feiten over duurzaam bouwen

• We realiseren niet alleen energieneutrale nieuwbouwwoningen, maar maken ook onze bestaande woningen energiezuinig. Dat doen we als partner in de Stroomversnelling, een samenwerking tussen zes corporaties en vier bouwers.
  • We willen dat al onze woningen in 2020 een energie-index hebben van 1,4 (voorheen: label B). De cijfers wijzen uit dat we op schema liggen.