Leuke buren

en een goed gevoel

Noortje Schrauwen uit Leiden had al een tijdje geen buren: de woning naast haar stond leeg. Zij benaderde Portaal: kunnen daar vluchtelingen komen wonen? Nu woont ze naast de Syrische familie Alassaf. ‘Er begint een mooie vriendschap te ontstaan.’

Noortje Schrauwen:

‘Spulletjes ophalen, dat was me te anoniem’

‘Ik wilde graag iets doen voor vluchtelingen. Maar wat? Vrijwilliger worden bij VluchtelingenWerk past niet in m’n agenda. Daarvoor ben ik te druk als zelfstandig ondernemer. En spulletjes ophalen, dat was me te anoniem. Ik was op zoek naar iets wat impact zou hebben voor langere tijd. Zo kwam ik op het idee om Portaal te benaderen: de woning naast mij stond al lange tijd leeg. Als daar nou eens een vluchtelingengezin zou komen wonen? Voor vluchtelingen begint het echte werk pas als ze hier een woning hebben. Je kinderen moeten naar school. Je moet opnieuw vrienden maken. En de weg leren kennen in een totaal vreemd land. Hierin wilde ik graag iets betekenen. Samen met de buurt of de wijk. Achteraf was dat veel te groot gedacht: het gebouw waarin wij wonen, met acht appartementen, blijkt de juiste schaal om iets te doen.’

‘Portaal was positief en ging voortvarend te werk. Ze legden contact met VluchtelingenWerk en hebben de woning grondig opgeknapt.’

Stapels post

‘In februari, toen ik terugkwam van vakantie, zag ik dat de woning bewoond was: de familie Alassaf uit Syrië was naast me komen wonen. Het contact kwam vanzelf op gang. Samen met mijn buurvrouw Myrthe ben ik langsgegaan om te kijken waar ze behoefte aan hadden. Meteen werden we te eten gevraagd.’

‘We helpen onze nieuwe buren regelmatig met de enorme stapels post die ze van Nederlandse instanties krijgen. Met de auto heb ik ze een beetje wegwijs gemaakt in Leiden. Ik probeer ze uit te leggen hoe het leven in Nederland in elkaar zit. Ook hebben we een keer een etentje bij mij georganiseerd, samen met alle bewoners. En zo begint een mooie vriendschap te ontstaan. Zij zijn geen slachtoffers, en ik ben geen hulpverlener. Wat mij dit brengt? Hele leuke nieuwe buren en een goed gevoel. Het is fijn om iets concreets te kunnen doen. En dat zo dicht bij huis.’

‘Zij zijn geen slachtoffers, en ik ben geen hulpverlener.’

Bijzondere doelgroepen

Behalve statushouders huisvest Portaal ook andere woningzoekenden die we rekenen tot de bijzondere doelgroepen. Denk aan ouderen en aan mensen met een bijzondere woonvraag. Bijvoorbeeld mensen met een beperking, mensen die zijn aangewezen op maatschappelijke opvang en jongeren die in de problemen zitten. Vorig jaar hebben we ruim 130 woningen toegewezen aan mensen met een bijzondere woonvraag. Dat komt overeen met 3,9 procent van onze woningtoewijzingen.

In 2015 kwamen tachtigduizend vluchtelingen naar Nederland, waarvan de meesten uit Syrië. Op 1 december verbleven 48.360 mensen in een opvanglocatie van het COA. Een derde daarvan heeft al een verblijfsvergunning en komt dus in aanmerking voor een reguliere woning. In de eerste helft van 2016 hebben gemeenten de taak twintigduizend statushouders te huisvesten. In de meeste gevallen gebeurt dat in corporatiewoningen. Portaal huisvestte vorig jaar ruim 620 mensen met een verblijfsstatus. Dat getal komt nagenoeg overeen met de afspraken die we met de gemeenten hadden gemaakt.

Tahina Alassaf:

‘Het duurt nog wel even voordat ons huis is ingericht’

‘Een mooi huis, aan een park, dichtbij het centrum van Leiden: we zijn erg blij met onze woning. Bovendien voelen we ons erg welkom. De mensen zijn aardig en op straat helpen ze je graag als je bijvoorbeeld de weg vraagt.’

‘We kwamen naar Nederland met helemaal niets. Dus het duurt nog wel even voordat ons huis is ingericht. Ook al omdat we nog wegwijs moeten worden. Waar kun je bijvoorbeeld gereedschap lenen? Wie kan je wasmachine repareren? En hoe vind je een huisarts? Bovendien: met vier halve dagen taalles, de zorg voor de kinderen en al het regelwerk met instanties blijft er niet zo veel tijd over om in huis bezig te zijn. Maar ach, dat is ook niet zo belangrijk. Veel belangrijker is dat Sham, onze dochter, weer naar school gaat. Zij kan weer bouwen aan een toekomst.’

Eten delen

‘In Syrië komen mensen veel bij elkaar over de vloer. Je loopt dagelijks bij elkaar binnen. En je eet vaak met je buren en familie. In Nederland kennen we nog niet zo veel mensen. En we merken dat de gebruiken hier anders zijn: gezinnen eten vaak alleen thuis. We zijn gewend om met de ramadan ’s avonds na het vasten te koken en het eten te delen met de mensen om ons heen. Dit jaar hebben we dat met onze buren gedaan. We hebben ze heerlijk verwend. Noortje eet vegetarisch, de buurman houdt juist erg van vlees. Daar hebben we dus verschillende gerechten voor gemaakt.’