Begin bij de huurder

Hoe kunnen we woningen energiezuiniger maken, op een manier dat de huurder daar ook echt blij van wordt? Over die vraag boog Annemieke van Doorn zich, aanjager innovatie bij Portaal. Haar antwoord is simpel maar doeltreffend: ga uit van de behoeften van de huurder. Dat doen we nu in de Amersfoortse wijk Soesterkwartier.

Wie start bij de huurder, moet eerst weten wat die wil. Annemieke: ‘Om daarachter te komen kreeg een panel met bewoners van het Soesterkwartier allerlei keuzes voorgelegd. Op basis van hun antwoorden stelden wij verschillende pakketten samen.’ Zo kwam er een pakket ‘Minder energie’ (vloer-, dak- en gevelisolatie), een pakket ‘Langer thuis’, bedoeld voor oudere bewoners (een tweede toilet boven en het weghalen van de drempels uit de woning) en het pakket ‘Lekker wonen’. Annemieke: ‘Als je de zolder tóch gaat isoleren, wil je die extra ruimte ook benutten. Onder “Lekker wonen” valt bijvoorbeeld het aanbrengen van een dakkapel.’

Stap verder

Het pakket ‘Minder energie’ is inmiddels getest. ‘Maar liefst 95 procent van de bewoners nam ten minste één pakket af. Maar er waren ook veel huurders die alle producten afnamen. Inclusief een toppakket voor het opwekken van zonne-energie. Binnenkort komen er vergelijkbare pakketten voor de wijk Soesterkwartier. Daar gaan we nog een stap verder. Bewoners kunnen via een winkel een keuze uit producten maken, waarbij ze steeds zien welke huurverhoging ermee is gemoeid. De bewoners bepalen zelf wanneer het product geleverd wordt. Dat is anders dan hoe we normaal werken: er komt geen aannemer voorrijden die in één keer de hele straat aanpakt.’

Loslaten

Die nieuwe aanpak heeft volgens Annemieke de toekomst. ‘Natuurlijk moeten we een goed overzicht hebben van onze woningen. Zodat we het aanbrengen van veranderingen goed kunnen voorbereiden. Maar onze grootste uitdaging is: loslaten en accepteren dat de huurder zélf aan het stuur zit. Want hij weet zelf het beste hoe hij van zijn huis een thuis kan maken. Ik ben er dan ook van overtuigd dat deze aanpak goed werkt. In de praktijk zul je zien dat sommige bewoners veel aanschaffen en dat anderen achterblijven. Dat geeft helemaal niet. De voorlopers zullen de anderen meetrekken: mensen raken vanzelf enthousiast als de buurvrouw een succesverhaal vertelt. Dat werkt veel beter dan wanneer wij zeggen dat bewoners zo nodig moeten meewerken aan het verduurzamen van hun woning.’

‘De huurder weet zelf het beste hoe hij van zijn huis een thuis kan maken’

‘Heel normaal dat we zeggenschap krijgen’

‘Of ik mee wilde praten over het aanbrengen van veranderingen in mijn woning: met die vraag kwam een medewerker van Portaal bij mij aan de deur. Tijdens verschillende bijeenkomsten heb ik dat gedaan, samen met andere wijkbewoners. We hebben namelijk wel wat wensen. Samen met mijn vrouw woon ik al negentien jaar met veel plezier in deze woning. We willen hier graag zo lang mogelijk blijven wonen. Maar daar is wel wat aanpassing voor nodig. Onze woning is namelijk behoorlijk verouderd. Naast goede isolatie, willen we graag een tweede toilet boven en een andere badkamer. Onze badkamer is maar één vierkante meter. Uitkleden en afdrogen moet je op de overloop doen. Die nieuwe badkamer kan mooi op de achterkamer op de eerste verdieping. Daar is meer ruimte. En als er dan een vaste trap naar de zolder komt en een dakkapel, krijg ik daar weer een kamer terug. Ik weet niet of we de huurverhoging die hiervoor nodig is kunnen betalen, maar dit zijn in elk geval onze wensen. Ik vind het fijn dat we als bewoners zeggenschap krijgen. En ook dat we niet afhankelijk zijn van de vraag of de buurman precies hetzelfde wil. Eigenlijk is dat toch niet meer dan normaal?

Rijk Blankestijn woont samen met zijn vrouw Jeannette in de Amersfoortse wijk het Soesterkwartier