De kracht

zit in de mix

Er zijn huurders die best wat extra’s willen doen voor hun buren. En er zijn huurders die af en toe wat steun nodig hebben om weer zelfstandig te kunnen wonen. Breng ze bij elkaar en je hebt een perfecte mix. Dat is het idee achter Majella Wonen, de woonvorm van twee appartementencomplexen aan de Thomas à Kempisweg in Utrecht.

In Majella Wonen werken wij samen met De Tussenvoorziening: een maatschappelijke instelling voor mensen die dakloos zijn en begeleiding nodig hebben om weer op eigen kracht te kunnen wonen. De Tussenvoorziening selecteerde 35 bewoners voor Majella Wonen. Portaal koos de overige 35. Sociaal beheerder Rob Klunder was daar nauw bij betrokken, samen met projectleider Nico Ooms van De Tussenvoorziening. Rob: ‘We hebben zwaar getild aan de motivatie: waarom wil je hier wonen? Wat heb je al gedaan op het gebied van vrijwilligerswerk? De eerste bewoners die we kozen, hebben we vervolgens betrokken bij het selecteren van de overige belangstellenden.’ Rob denkt er met veel plezier aan terug. Hij werd er, zoals hij zelf zegt ‘ernstig vrolijk van’. ‘Wat me opviel, was dat het bijna allemaal relatief jonge mensen zijn. Goed opgeleid of nog aan het studeren, en vooral bijzonder enthousiast en erg sociaal bevlogen.’

De bewoners die nu via De Tussenvoorziening huren, krijgen professionele begeleiding om hun leven weer opnieuw op poten te zetten. Als dat goed gaat, krijgen ze na drie jaar een huurcontract op hun eigen naam. De huurders die bij ons huren, hebben in het huurcontract afgesproken een bijdrage te leveren aan het leefklimaat van Majella Wonen. Dat kan als vrijwilliger of bijvoorbeeld door actief te worden in de bewonersorganisatie.

Helemaal op zichzelf staat Majella Wonen overigens niet: eerder hebben we vergelijkbare projecten opgezet als ’t Groene Sticht in Leidsche Rijn en Parana in Overvecht. Het idee om reguliere huurders en speciale groepen te mixen, krijgt bovendien een vervolg bij Place2BU.

We zijn nu bijna een jaar verder en Majella Wonen groeit en bloeit. Rob: ‘Er is een Facebookgroep, een tuingroep, een feestcommissie en een groep die een website beheert. En een aantal mensen heeft zich aangemeld voor het maatjesproject. Zij hebben zich verbonden aan één van de andere bewoners om die te helpen. Ik heb het idee dat het allemaal heel goed gaat. Er zijn weinig klachten en het enthousiasme is na een jaar alleen maar groter geworden.’

‘Er zijn weinig klachten en het enthousiasme is na een jaar alleen maar groter geworden’

‘Als er eens iets is, weten we elkaar goed te vinden’

‘Voor mijn werk kwam ik naar Utrecht; ik ben verpleegkundige in het Diakonessenhuis. Aanvankelijk had ik een kamer van vier vierkante meter. Doordat ik vrijwilligerswerk deed bij De Tussenvoorziening, hoorde ik van Majella Wonen. Het bevalt mij hier goed. In het dorp waar ik woonde, was het heel gewoon om iets voor elkaar te doen. Hier vind ik dat weer terug. Er worden best veel activiteiten georganiseerd. Zelf was ik de initiatiefnemer van de fietsenactie. Bij het ziekenhuis stonden veel weesfietsen. Met toestemming van de directie mochten we ze meenemen. We hebben een paar keer een fietsendag georganiseerd om ze allemaal op te knappen. Zo hebben we veel mensen aan een fiets kunnen helpen. Ook als er eens iets is, weten we elkaar goed te vinden. Gisteren kwam er op Facebook een berichtje voorbij van iemand die iets aan z’n vinger had. Ik werd erop getipt door een buurvrouw. Zo kon ik snel helpen. Verder help ik een jongen die hier woont met het leren van de Nederlandse taal.’
‘Natuurlijk komen we ook wel wat problemen tegen. De appartementen zijn oud en gehorig. Geluidsoverlast zorgt wel eens voor wat spanningen. Zelf heb ik daar gelukkig geen last van. Ik heb rustige buren en bovendien ben ik weinig thuis.’
‘Al met al vind ik het een geweldig project. Het is dicht bij het centrum en de huurprijs is goed, zeker voor Utrechtse begrippen. Wel is het jammer dat er geen gemeenschappelijke ruimte is, maar dat is dan ook een van de weinige minpuntjes. Ik denk dat ik hier wel een paar jaar zal wonen. Het zou mooi zijn als ik op een dag kan doorschuiven naar een wat groter appartement.’

Ruben van der Mel huurt sinds september 2016 via Portaal een woning bij Majella Wonen.

‘Door dit project zie ik mijzelf groeien’

‘Na een moeilijke periode kwam ik bij De Tussenvoorziening terecht. Op internet had ik al iets gelezen over Majella Wonen. Ik vind het belangrijk dat mensen goed met elkaar omgaan. En ik had de indruk dat dit een heel gezellige woonvorm zou zijn, waarbij je op je buren kunt bouwen. Bij de intake had ik daarom aangegeven graag voor dit project in aanmerking te komen. Dat werd positief beoordeeld, omdat ik redelijk zelfstandig kan wonen.’
‘Mijn verwachtingen zijn zeker uitgekomen. Ik heb hele leuke buren en ook daarbuiten zijn er veel sociale contacten. Zo hebben we een eetgroepje dat regelmatig samenkomt. Bij sommige buren ga ik ’s avonds langs voor een kopje koffie of een biertje. En nu het weer wat mooier weer wordt, zitten we ook regelmatig in de tuin gezellig wat te drinken of een spelletje te doen. Daarnaast zit ik in het bestuur van Majella Wonen, ook daardoor ken ik iedereen zo langzamerhand wel persoonlijk. Ik heb echt al goede vriendschappen opgedaan. Verder ben ik betrokken bij de Ontwikkelwerkplaats Gemengd Wonen, een initiatief van de Hogeschool Utrecht. Samen met bewoners van vergelijkbare woonvormen kijken we wat er goed gaat, en wat minder. Aan de hand daarvan maken we een handleiding voor toekomstige projecten. Dat is voor mij misschien wel het mooiste van Majella Wonen: het helpt mij ook bij mijn persoonlijke ontwikkeling. Voorheen werkte ik als medewerker klantenservice. Nu wil ik kijken of ik mij kan omscholen tot maatschappelijk werker. Door dit project zie ik mij zelf groeien en krijg ik een beter beeld waar ik heen wil in dit leven.’

Tamara Koopman huurt sinds juli 2016 via De Tussenvoorziening een woning bij Majella Wonen.