Een Nederlandse buur

voor elke nieuwkomer

Als wij het bij Portaal over statushouders hebben, valt vanzelf de naam van Alice Min. Met tomeloze energie zet zij zich in voor de huisvesting van vluchtelingen met een verblijfstatus.

‘De normale ontwikkelingstijd van een project is twee à drie jaar. Die tijd hebben wij natuurlijk helemaal niet bij de huisvesting van statushouders. Maar de opdracht van ons bestuur is duidelijk: laat zien dat we dat ook kunnen.’ In december 2015, toen de hausse aan vluchtelingen een hoogtepunt bereikte, ging Alice Min bij ons aan de slag als project- en programmamanager. Sindsdien verkent zij binnen ons werkgebied de mogelijkheden voor nieuwbouw en het omvormen van andere gebouwen tot woningen, nodig voor de huisvesting van statushouders. Aansluitend zorgt ze ervoor dat die woningen er ook echt komen. Haar werk doet ze met een zekere blijmoedigheid en een houding van ik-laat-me-niet-van-de wijs-brengen.

‘Je komt ergens binnen, kijkt om je heen en maakt snel je rekensommetjes.’ Pragmatisme is het handelsmerk van Alice. ‘In Leiden bekeek ik een voormalig internaat dat op het oog erg geschikt was: er waren al allemaal afzonderlijke kamers. Maar de samenwerking met de eigenaar verliep stroef. Hij zag dollartekens in z’n ogen. Tja, dan houdt het snel op. Gelukkig waren er in Leiden meer mogelijkheden. In dit werk heb ik geleerd dat je de weg van de minste weerstand moet nemen.’

Op scherp

Uiteraard kan Alice alleen snel resultaat boeken doordat ook de organisatie achter haar in de hoogste versnelling gaat. ‘Voor het Utrechtse project Place2BU (zie kader) werden in één maand de contracten met alle samenwerkingspartijen opgesteld. En de Raad van Commissarissen nam in vijf dagen een realisatiebesluit, een traject waar normaal anderhalf jaar voor staat. Als het nodig is, staat iedereen op scherp.’

‘We willen dat mensen de regie krijgen over de manier waarop ze wonen’

Etentjes

Portaal is behoorlijk succesvol in de huisvesting van statushouders. In veel gemeenten voldoen wij aan de afspraken die wij hierover hebben gemaakt. Soms gaat er zelfs nog een schepje bovenop. Wat is – naast pragmatisme – de sleutel voor succes? ‘Ik ga bewust in een vroeg stadium met de omgeving in gesprek en neem dan enkele mensen van de doelgroep mee. Zo maak je het voor iedereen heel persoonlijk. Voor mezelf heb ik dat ook gedaan. In de kerstvakantie zijn wij thuis begonnen met het organiseren van etentjes voor Syrische vluchtelingen. Dat is goed voor ons wereldbeeld en dat van mijn kinderen. Je ervaart van dichtbij hoe waardeloos het is om iedereen achter te moeten laten.’

Ankers

In de uitvoering is het vervolgens vooral belangrijk om bij alle betrokken partijen het doel voor ogen te blijven houden, weet Alice. ‘We willen dat mensen de regie krijgen over de manier waarop ze wonen. Bied ze daartoe dus de ruimte. Bijvoorbeeld om het complex te onderhouden, het verhuurproces te regelen of activiteiten te organiseren. Dat geeft hen ankers bij het opbouwen van hun leven hier. Een ander uitgangspunt: meng doelgroepen zo veel mogelijk. Ik gun elke nieuwkomer een Nederlandse buur. Of je nu dakloos bent geweest, gevlucht bent uit Syrië of net op kamers gaat wonen: je bent bezig je leven op poten te zetten. Dat is wat je bindt. Met een beetje geluk maak je vrienden voor het leven.’

Place2BU

Van de projecten die Alice tot nu toe heeft gerealiseerd, is zij het meest trots op Place2BU: vier nieuwe woongebouwen in Leidsche Rijn (Utrecht), bij elkaar 510 zelfstandige studio’s. Het eerste complex werd in maart 2017 in gebruik genomen. Place2BU is een bijzonder project. Er wonen twee groepen ‘vragende bewoners’ (statushouders en mensen afkomstig uit de maatschappelijke opvang) en een groep ‘dragende bewoners’ (jongeren). Van die laatste groep wordt dus wat extra’s verwacht. Bijvoorbeeld wat meer begrip tonen, een keer boodschappen doen of samen lekker eten koken. De dragende bewoners werden tijdens informatiebijeenkomsten geselecteerd. Alice: ‘Statushouders uit Amsterdam die in een soortgelijke situatie wonen, deden hun relaas. En twee vrouwen uit de maatschappelijke opvang vertelden over hun verleden. Met als duidelijke boodschap: ik wil niet dat je naar mij kijkt alsof ik heel bijzonder ben. Iedereen heeft een rugzakje, dat van ons is misschien wat groter. Wij willen ook in een gewone buurt wonen, net als iedereen.’ Place2BU hebben wij ontwikkeld met Mitros, in nauwe samenwerking met een aantal maatschappelijke partners en de gemeente.