Een frisse start

Eerst zorgen voor woonruimte en dan de schulden
aanpakken. Dat werkt beter dan andersom.

Een frisse start

Eerst zorgen voor woonruimte en dan de schulden aanpakken. Dat werkt beter dan andersom.

In het Amersfoortse project Op eigen benen krijgen jongeren die in de problemen zitten eerst een eigen plek om te wonen. Doordat de rust in hun leven terugkeert, ontstaat meer ruimte om andere problemen aan te pakken.

Het idee voor Op eigen benen ontstond tijdens een avond van Matchpoint, een Amersfoorts bedrijf dat maatschappelijk ondernemen stimuleert. Het voorstel was een proef te houden met vijf jongeren, uitgevoerd door Kwintes, een organisatie die mensen met psychische problemen begeleidt. ‘Een collega van mij was er die avond bij’, vertelt Lieselotte Zengerink, adviseur Volkshuisvesting van Portaal. ‘Hij stak spontaan z’n vinger op toen het over huisvesting ging, want we zijn er immers ook voor deze groep. Het is bovendien fijn als je kunt bijdragen aan het succes van zo’n project.’

Veel regelen

Lieselotte: ‘Toen we “ja” hadden gezegd, kwam er een intensieve samenwerking op gang met de andere partners. Vooral met de gemeente moesten we veel regelen. Je kunt niet zomaar enkele woningen toewijzen aan zo’n project. Ook hadden we een vergunning nodig voor kamerverhuur. De jongeren zouden namelijk gaan wonen in twee eengezinswoningen. Het duurde een tijdje voordat alles was geregeld. Even dreigden we zelfs vast te lopen, maar uiteindelijk is het met de gemeente allemaal gelukt. De eerste woning werd vanaf december 2016 bewoond. In de andere wonen sinds maart vorig jaar jongeren.’

Goede gesprekken

Samen betekende in dit project ook: samen met de omwonenden. Aanvankelijk waren er zorgen, merkte Lieselotte. ‘Hier, aan mijn bureau, hebben we goede gesprekken gevoerd over het project, en konden we de omwonenden geruststellen. De sfeer draaide helemaal bij: de bewoners hebben de jongeren zelfs een welkomstpakket aangeboden. Het contact met de omwonenden vinden we heel belangrijk. Daarom speelt onze sociaal beheerder daar ook een belangrijke rol in. Zij heeft met de jongens besproken wat ze moeten doen als er wat aan de hand is.’

Hoe verloopt het project? ‘Er zijn geen klachten over overlast, het contact met de buren is goed. En de samenwerking tussen ons en Kwintes loopt gesmeerd. Het wonen is onze grootste zorg, maar met z’n allen willen we natuurlijk dat het weer helemaal goed komt met deze jongeren. Dat ze een opleiding starten of weer lekker aan het werk gaan, en weer een eigen plekje hebben in de maatschappij. Dat zou fantastisch zijn.’

‘Met z’n allen willen we natuurlijk dat het weer helemaal goed komt met deze jongeren’

‘Ik duw als het ware een beetje tegen ze aan, in plaats van alles van ze over te nemen’

Mark Koers, begeleider Op eigen benen:

‘Wij zijn geen redders of tovenaars’

Mark Koers van Kwintes (rechts op de foto) is één van de begeleiders van Op eigen benen. Samen met zijn collega Jeroen Verheij begeleidt Mark het gezamenlijke wonen, waaronder het contact met de buren. Daarnaast ondersteunt hij drie jongeren individueel. Mark helpt de jongeren doelen op papier te zetten, waardoor ze zelfstandiger worden op het gebied van wonen, werken en geld. ‘Soms gaat het om kleine stapjes: ik houd mijn huis schoon, ik ga op tijd naar de dagbesteding, ik zorg dat ik mijn rekeningen op tijd betaal. Met als uiteindelijk doel dat iemand weer grip krijgt op zijn leven en het weer alleen af kan.’

Zo eens in de twee weken spreekt Mark met ze af, om te kijken of het ook lukt. ‘De kunst is om de ondersteuning “van achteruit” te geven. Ik duw als het ware een beetje tegen ze aan, in plaats van alles van ze over te nemen. Daarbij probeer ik aan te sluiten bij hun kracht en hun wensen. Maar wij zijn geen redders of tovenaars: de jongeren moeten het zélf doen. Als dat nog niet lukt, kijken we samen hoe het wél kan. Ik houd ze een spiegel voor, zodat ze meer zelfinzicht krijgen.’

Opbloeien

Op eigen benen loopt nu ruim een jaar. Hoe gaat het? ‘Nu ze een eigen huis hebben, nemen de jongeren meer verantwoordelijkheid voor hun eigen leven. Eentje is er inmiddels aan een opleiding begonnen. Dat kan, nu zij geen schulden meer heeft. Bij haar, en ook bij de anderen, neemt het zelfvertrouwen toe. Ze gaan er veel vaker vanuit dat de dingen die ze ondernemen ook lukken. En dat de wereld niet vergaat als dat eens niet het geval is. Ik zie ze opbloeien.’

Bewoner Michael Schoute:

‘Ik ben veel opener geworden’

‘Thuis ging het niet meer: de stress, de drukte, de irritaties. Ik zat me alleen maar op te vreten, ik moest daar weg. Tweeënhalf jaar zat ik bij Kwintes in de maatschappelijke opvang. Toen kwam ik in aanmerking voor dit project. Hier leer ik het laatste stapje te zetten, vóórdat ik zelfstandig kan wonen. Ik moet nu zelf koken, m’n boodschappen doen, de containers buiten zetten. En ik leer weer een dagritme op te bouwen.’

‘Lange tijd sloot ik mezelf op met de problemen uit mijn verleden. Dat was een van de redenen waarom ik minder goed voor mezelf zorgde en de toekomst me niet zoveel meer uitmaakte. Hier is dat veranderd. In dit huis leer je dat je dingen moet bespreken als je je ergens aan stoort, in plaats van dat je alles opkropt. Voorheen liet ik over me heen lopen en zei alleen maar “ja en amen”.’

Klusser of heftruckchauffeur

‘Door het doen van vrijwilligerswerk ben ik anders naar werk gaan kijken. Mijn ogen gingen open: er is wel degelijk leuk werk, met aardige collega’s die heel sociaal doen. Dat miste ik in de banen die ik eerder had. Ik werkte toen in de verkoop, maar dat ligt me helemaal niet. Hier heb ik ontdekt wat ik wél wil: niet te veel stilzitten en iets met m’n handen doen. Het liefst word ik klusser of heftruckchauffeur.’

‘Ik krijg nog wat tijd om met mijn verleden bezig te zijn, zodat het wat rustiger wordt in mijn hoofd. Maar ik ben wel al bezig met het zoeken van werk en doe klusjes bij andere bewoners, bijvoorbeeld laminaat leggen. Verder krijg ik nog hulp om goed met geld om te gaan; sinds een half jaar ben ik schuldenvrij. De grootste verandering is dat ik veel opener ben geworden. Als je geholpen wilt worden, moet je de hulp ook wel accepteren. Dat is de grote stap die ik heb gemaakt.’

‘In dit huis leer je dat je dingen moet bespreken als je je ergens aan stoort, in plaats van dat je alles opkropt’

Wie doet wat bij Op eigen benen?

Op eigen benen kan alleen bestaan dankzij de samenwerking van een aantal partners. De organisatie van het project is in handen van Kwintes. Portaal stelt de woningen beschikbaar. Matchpoint begeleidt de jongeren. Stadsring 51 onderhandelt met de schuldeisers van de jongeren, zodat een deel van hun schuld wordt kwijtgescholden. Via Kwintes betalen de jongeren met kleine bedragen hun oorspronkelijke schuld terug. Zo wordt het potje met geld steeds opnieuw gevuld, en kunnen in de toekomst ook andere jongeren deelnemen.

Het project wordt betaald met geld van het Sociaal Fonds Amersfoort, dat mensen met financiële problemen helpt. Verder is de gemeente Amersfoort op verschillende manieren betrokken, onder meer bij de huisvesting en bij het vinden van werk.

Bericht