Tegeltje eruit, plantje erin

Vervang straatstenen door groen.

Tegeltje eruit, plantje erin

Vervang straatstenen door groen.

Het klimaat verandert: we krijgen vaker met flinke hoosbuien te maken. Met meer groen in de wijk, kan de grond het water beter opnemen. Daarom pakten bewoners van de Arnhemse wijk Geitenkamp de spade en haalden de tegels uit hun eigen tuin.

De wijk Geitenkamp in Arnhem, opgezet als tuindorp, ligt wat hoger dan de rest van de stad. Dat is goed te merken als het water met bakken uit de hemel valt: de riolering kan het dan niet altijd aan, waardoor het water naar de omliggende wijken stroomt. Dat gebeurde bijvoorbeeld in 2014, toen een groot deel van Arnhem blank stond. Nu het klimaat grilliger wordt, komen dat soort heftige regenbuien vaker voor. Naast een goede riolering helpt het als de tuinen groen zijn, en niet helemaal betegeld. Zo kan de grond meer water opnemen. Dat is precies het idee van ‘tegeltje eruit, plantje erin’.

Tuinontwerp

‘We hadden een mooie aanleiding voor deze actie’, vertelt Berna Deiman, adviseur Leefomgeving van Portaal in Arnhem. ‘De gemeente vervangt de riolering in de wijk. In de Reestraat is dat al gebeurd. Daar zijn toen meteen “proefvakken” aangelegd: voor de straat zijn verschillende soorten stenen gebruikt, vooruitlopend op de definitieve bestrating. Bewoners konden daar hun mening over geven: welke stenen zijn mooi en laten toch regen door? En waar komen er bomen? Daar konden wij op aansluiten. Tijdens een straatmarkt in maart mochten bewoners hun tuin laten ontwerpen door tuinarchitecten.’

Voor dit kleinschalige project werkten verschillende corporaties (naast Portaal ook Vivare en Volkshuisvesting Arnhem) samen met de gemeente en andere organisaties. De actie richtte zich op de Reestraat. Op een zaterdag in juni volgde de uitvoering. ‘Het idee was dat de bewoners meehielpen of bijvoorbeeld iets anders terug zouden doen. Koffie zetten bijvoorbeeld.’

Zo’n driekwart van de bewoners van de Reestraat pakte de spade en ging aan de slag. Berna toont zich tevreden. ‘De sfeer was prima: een van de bewoners kwam aanzetten met koffie en koekjes.’