Kennismaken met nieuwe huurders

‘Dit dóét iets in de wijk, dat merken we gewoon’

Langsgaan bij nieuwe huurders voor een kopje koffie en een praatje: in de Nijmeegse wijk Heseveld deden we een proef met het voeren van kennismakingsgesprekken. Dat blijkt te werken. Huurders vinden het fijn om meteen een gezicht te zien bij Portaal. En als er beginnende problemen zijn, kunnen we in een vroeg stadium iets doen.

Heseveld in Nijmegen: een naoorlogse wijk die bestaat uit portiekwoningen van driehoog en eengezinswoningen. ‘Een wijk met karakter’, vertelt beheerder Leefomgeving Mike Lucassen, die er dagelijks te vinden is. ‘Maar ook een wijk die de nodige problemen kent’, voegt hij eraan toe. ‘Het zijn veelal kleine woningen met een lage huur. Er wonen veel mensen die begeleiding nodig hebben, omdat ze niet helemaal voor zichzelf kunnen zorgen.’

Als hij door de wijk loopt, valt hem op dat bij sommige woningen de gordijnen altijd dicht zijn. ‘Misschien is er iets aan de hand, maar het valt niet altijd mee om daar achter te komen.’ Dat geldt ook bij andere signalen: vuilnis dat altijd buiten staat, een tuin die niet netjes onderhouden is. ‘Met welke reden bel je aan? En wat doe je als de deur keer op keer niet wordt opengedaan?’

’Geluidsoverlast, burenruzie, de huur niet kunnen betalen, vereenzamen: vroeg ingrijpen kan veel leed voorkomen’

Kennismaken