Draagvlak voor renovatie van ’t Duifje

Een klein beetje hulp doet wonderen

113 sociale huurwoningen in de Arnhemse wijk ’t Duifje krijgen een warme jas: de gevels, de vloer en het dak worden geïsoleerd. Ook komt er een nieuw ventilatiesysteem. Bijzonder aan dit project is de manier waarop de huurders er van begin af aan bij betrokken zijn. Zij kregen invloed op de renovatie en de uitvoering ervan.

Aanvankelijk was het idee om de Arnhemse woningen energieneutraal te maken. Maar nul op de meter (NOM) was een stap te ver. NOM-ready was wél haalbaar: dat betekent dat de woningen straks bouwkundig zijn voorbereid op een ingreep die pas over een aantal jaren plaatsvindt. De gevels, de vloeren en het dak worden geïsoleerd. In de toekomst zorgen technische installaties, zoals zonnepanelen, ervoor dat de woningen zelf voldoende energie opwekken.

Voldoende draagvlak

‘De huurders vonden dit een goede manier om de woningen comfortabeler en energiezuiniger te maken. Dat bleek na gesprekken met de bewonerscommissie en een bewonersavond’, vertelt sociaal projectleider Gerrina Schipper. Maar daarmee was de renovatie nog niet beklonken: een woningcorporatie mag een dergelijke ingreep pas uitvoeren als minimaal 70 procent van de huurders daarmee instemt. Er is, kortom, voldoende draagvlak nodig. En dat is niet vanzelfsprekend. Soms zijn bewoners niet overtuigd van de voordelen van een renovatie, vrezen ze een forse huurverhoging of zien ze op tegen de overlast.

Huisbezoek

Maar bij ’t Duifje ging het wél meteen goed. Dat kwam niet alleen door de keuze voor NOM-ready, maar ook door de communicatie die daarna plaatsvond. Gerrina: ’Na de bewonersavond zijn we met de aannemer bij alle bewoners op huisbezoek gegaan om de praktische consequenties van de ingreep te bespreken. De meeste huurders wonen hier al heel lang en zijn wat ouder. De renovatie van zeven jaar geleden staat hen nog goed voor ogen; toen hebben we de badkamer, het toilet en de keuken vervangen. De huurders waren tevreden over het resultaat, maar de overlast lag bij hen nog vers in het geheugen. Hoewel ze de noodzaak om de woningen energiezuiniger te maken begrepen, zaten ze er niet op te wachten.’

Hinder

Om de renovatie uit te voeren, komt om elk bouwblok vier weken lang een steiger te staan. Dat is nodig voor de isolatie van de gevels. Hinder is er ook bij het isoleren van het dak. ‘Dit gebeurt van binnen’, legt projectmanager Wietse Boonacker uit. ‘De straten die aangepakt worden, bestaan namelijk uit huur- en koopwoningen. De renovatie betreft alleen de huurwoningen van Portaal. Van buitenaf isoleren zou betekenen dat de daklijnen verspringen. Dat is minder mooi. De gemaakte keuze houdt echter wel in dat alle bewoners hun zolder moeten leegmaken.’