Oud kantoorgebouw krijgt tweede leven

Zelfstandig
en toch samen

Waar werkplekken en vergaderkamers waren, zijn nu mooie nieuwe appartementen. Ons voormalig regiokantoor in Amersfoort biedt sinds oktober 2018 huisvesting aan 25 mensen met een licht verstandelijke beperking. Hoe vaak krijgt een leegstaand kantoorgebouw zo’n mooie toekomst?

‘Ik heb het hier enorm naar mijn zin’, vertelt Jeannet. Zij is net terug van haar werk: pakketjes sorteren bij Post NL. We spreken haar in de keuken en de centrale eetruimte van de nieuwe Amersfoortse locatie van Humanitas DMH. Tot voor kort woonde Jeannet bij haar moeder, nu is zij een van de 25 bewoners van de sociale huurappartementen aan de Hooglandseweg-Noord in Amersfoort.

Tot twee jaar geleden functioneerde dit gebouw als regiokantoor van Portaal; de mensen die er werkten, trokken toen in bij de Alliantie in Amersfoort. Humanitas DMH was al langere tijd op zoek naar vervangende woonruimte. De bestuurder van Humanitas DMH raakte in gesprek met de directeur van Portaal en zo ontstond het idee om een geclusterde woonvorm van het kantoorgebouw te maken. Samen met AgNOVA architecten kwam de transformatie tot stand. Na een grondige verbouwing werd het in oktober 2018, in gebruik genomen door mensen met een licht verstandelijke beperking die blijvend begeleiding nodig hebben.

Trots

Jeannet is dolblij met haar eigen woning, gelegen aan de achterkant van het gebouw en als een van de weinige voorzien van een eigen entree. De meeste bewoners bereiken hun woning via de centrale hal van het gebouw. Vol trots laat ze haar appartement zien. ‘Als ik vrij ben, ga ik mijn huis schoonmaken. Gisteren heb ik m’n kledingkast goed opgeruimd.’ Zij woonde voorheen bij haar moeder die al flink op leeftijd is en bovendien ernstig ziek is. Haar zus en zwager drongen erop aan dat Jeannet op zichzelf zou gaan wonen. Een keuze die goed heeft uitgepakt. Andere bewoners woonden voorheen ook bij hun ouders, hadden een zelfstandige woning, of woonden onder begeleiding, op een andere locatie van Humanitas DMH.

‘Als je met elkaar wat eet of drinkt, zie je vrij snel of iemand lekker in z’n vel zit of niet’

Voeling houden

De nieuwe locatie kwam voor Humanitas DMH als geroepen. De organisatie beschikt hierdoor in Amersfoort niet alleen over meer, maar ook over betere plekken voor begeleid wonen. Anja de Jong, regiomanager bij Humanitas DMH: ‘Een aantal cliënten woonde in oude panden in het centrum. We maakten ons soms zorgen over de brandveiligheid. Bovendien is het fijn om met meer mensen bij elkaar te wonen. Door de clustering kun je voor betere begeleiding zorgen: je hoeft dan niet altijd een-op-een met iemand bezig te zijn om voeling te houden. Als je met elkaar wat eet of drinkt, zie je vrij snel of iemand lekker in z’n vel zit of niet.’

Ontmoeting